Zorgdragen voor het 'veilig voelen' van alle betrokkenen in het werkproces is waar de leidinggevende echt toegevoegde waarde heeft. De belangrijkste taak van de leidinggevende is daarover het gesprek voeren in je team en met je medewerkers. Laat die vaste beoordelingsgesprekken maar zitten en ook het POP gesprek hoef je niet verplicht te doen wat mij betreft.
Als je zorgt dat je klaar bent om de moeilijke gesprekken te voeren over je eigen gedrag, het gedrag van je medewerkers onderling of het gedrag van een klant of leverancier, ben je echt bezig met de kern van je taak.
Het gevolg is waarschijnlijk wat ongemak maar ook opluchting dat het besproken wordt.
Je draagt er aan bij dat straks de betrokkenen zelf kunnen laten weten dat ze last hebben van bepaald gedrag of opmerkingen. Het mooiste is dat ze dat kunnen op een manier waardoor de andere gaat zien wat het effect is van het gedrag of de opmerking op de ander.
Wees dus het lichtende voorbeeld en maak het bespreekbaar.
Natuurlijk is dat moeilijk en eng en nieuw. Maar je kan het oefenen dus vraag hulp bij jouw collega's. Wees niet te bang om fouten te maken. Je kan ook gewoon zeggen dat je het moeilijk vind aan het begin van het gesprek. Ook daar leren anderen weer van.
Reactie plaatsen
Reacties